Česká republika

Hlídáme veřejný zájem, hájíme efektivní
a odpovědnou správu země.

Radim Bureš: Špatný důvod pro obstrukce

Obstrukce při jednání parlamentu je legitimní politický nástroj opozice. Smysl mají v situaci, kdy není jiné cesty jak upozornit společnost, že zákon, jehož schválení se chystá, je pro společnost mimořádně škodlivý. Takové důvody v minulosti existovaly a lze si také dobře představit, že obstrukce budou legitimním nástrojem vůči některým krokům současné koalice. Obstrukce, kterými je opozicí (ODS a TOP 09) vyhrožováno v souvislosti s projednávaným zákonem o státní službě, však takovýto legitimní důvod nepředstavují. Proč?

Na neutěšený stav státní správy léta upozorňovaly nevládní i mezinárodní organizace, konstatovaly to strany vládní koalice, ale přiznávají to i strany, které obstrukcí vyhrožují. Všichni se hlásí ke kvalitnímu zákonu o státní službě, ale jak by takovýto zákon měl vypadat, v tom se názory diametrálně liší. Opakovaným argumentem je, že situaci vyřeší příchod „kvalitních, kvalifikovaných odborníků“ mimo státní správu. Odmysleme, pokud to jde, že současná státní správa řadou takovýchto odborníků disponuje, že však při jejím současném způsobu fungování nejsou jaksi příliš vidět.  Proč však v uplynulých 25 letech do státní správy masově nepřicházeli? Odpověď je jednoduchá, protože na tom politické strany, bez ohledu na svoji politickou orientaci, neměly zájem. Profesionální a nezávislá státní správa je v rozporu s bezprostředními zájmy všech politických stran. Těm se hodí, pokud mohou umístit na výhodná místa své podporovatele, pokud mohou ovlivňovat finanční toky a (ale skutečně až na posledním místě) pokud mohou snadno vyměnit ty vedoucí úředníky, kteří neprojevují dostatečné nadšení pro jejich politické záměry. O příchodu oněch kvalifikovaných odborníků zvenku se tedy sice hezky hovoří, ale ve skutečnosti k němu (v nějaké zásadní míře) nikdy nedojde. Personální smršť, ke které došlo na některých resortech po nástupu současné koalice, a která si často nezadá s tolik kritizovanou personální politikou minulých vlád, je toho jasným důkazem. Nepřijdou-li „dokonalí“ úředníci zvenčí, mohou postupně vyrůst ze stávajících úředníků. K podpoře tohoto procesu směřuje i v současné době projednávaný zákon o státní službě. ODS a TOP 09 má v mnohém pravdu v tom, že přijetím zákona o státní službě dojde ke stabilizaci (či jejich terminologií „zabetonování“) stávajícího personálního stavu. Řada současných politicky nominovaných náměstků se na ministerstvech okamžikem přijetí zákona jako mávnutím kouzelného proutku promění v odborné nepolitické úředníky „náměstky pro řízení sekce“. Někteří si to zaslouží, někteří ne. K opozici je to sice trochu nespravedlivé, ale je to jediný způsob, jak dosáhnout nějaké změny. Nebudujeme státní službu pro příští dva roky, ale pro příštích 20 let. Za několik let z dnes politicky nominovaných náměstků vyrostou ti skuteční odborníci, nebo prostě odejdou.  Možností zbavit se neschopných úředníků dává zákon, oproti převládající politické a novinářské rétorice, překvapivě hodně. Ale alespoň nedojde, po příští změně politické garnitury země, k takovým masovým personálním výměnám, jakých jsme dosud bývali svědky. Předkládaný zákon o státní službě dává v delším časovém horizontu šanci státní správu zkvalitnit.  Obstrukce jen ukazují, že na tom někteří zájem nemají.

Vyšlo v Právu dne 17.7. 2014

Chci darovat
Transparency International ČR

100 Kč 300 Kč 500 Kč 1000 Kč

nebo ,- Kč

Chci dostávat novinky na e-mail




Evropské fondy: Jak předcházet rizikům podvodů a zneužívání (EU FUND WATCH)

TI pro regulaci hazardu

Linka České dráhy

Informace TI k tendrům 2012+ v Lesích ČR

 

Kontakt: 

Transparency International, o.p.s.

posta@transparency.cz
+420 224 240 895-7
Sokolovská 143, 180 00 Praha 8
Kde nás najdete

Celosvětové hnutí TI:

 Transparency International  

 Daily Corruption News

 Spolupracujeme:

 
Naši politici.cz
 
Naši politici.cz